Interview VVP – Het beste wat ik voor jou kan doen

“Het advies vooropstellen en daarna pas de oplossing kiezen. Als dat gecombineerd wordt met out-of-the-box-denken, dan zijn we als sector in staat om het verschil te maken”, aldus Roger Hagen, directeur-eigenaar van Rebels in Finance in Tilburg.

1. Waar wil je over vijf jaar met je kantoor staan?

Ik ben in mei 2016 gestart met Rebels in Finance, met als uitgangspunt: integraal advies. Financiële planning is hier het logische vervolg op. Over vijf jaar wil ik dat geïntegreerd hebben in mijn dienstverlening op een manier die past bij de lichtvoetige benadering die Rebels in Finance nastreeft. Daarnaast ben ik altijd bezig met de vraag hoe ik mijn bedrijf in de breedte kan ontwikkelen door producten aan mijn dienstverlening toe te voegen die passen binnen het concept van integraal advies, maar die je misschien niet meteen zou verwachten van een financieel dienstverlener. De klantbehoefte is hierin leidend.

2. Waarom ben je financieel adviseur geworden?

Ben het vak ingerold. Tijdens mijn studies Commerciele Economie en Strategic Management ben ik bij een financieel advieskantoor begonnen. Door de ervaring die ik toen opdeed, ontwikkelde ik een visie op de sector die verder gevoed werd in mijn latere werk als business consultant en business controller bij organisaties als Rabobank Nederland, Vivat en Achmea. Door het starten van Rebels in Finance kon ik gestalte geven aan de drang die ontstond om een concept te ontwikkelen waarbij de klant echt centraal staat. Ik wil oprecht tegen mijn klant kunnen zeggen: dit is het beste wat ik voor jou kan doen. De oplossing mag dan voor mij als adviseur misschien niet de meest interessante zijn vanuit commercieel perspectief; het advies is wel volledig afgestemd op de situatie van de klant. Dat resulteert in een duurzame relatie. Mijn dienstverlening is daarom gericht op ontzorging. Met advies als de basis voor de later volgende oplossing, streef ik naar een hoge servicegraad met diepgang in de relatie. Ik wil adviseren vanuit mijn hart en verstand.

3. Ken je voorbeeldondernemers waar jij je aan spiegelt of die je bewondert?

Niet direct, ik ben daar eerlijk gezegd niet zo mee bezig. Ik vind het vooral knap als mensen de beslissing nemen om voor zichzelf te beginnen. Puur de beslissing durven nemen om een onzekere periode en startfase aan te gaan vanuit een persoonlijke overtuiging en ambitie. Tegen die mensen kijk ik meer op dan tegen ‘goeroes’ van de grote corporates.

4. Door wie of wat word jij geïnspireerd?

Ik haal mijn inspiratie uit wat ik zie gebeuren in mijn omgeving. Ik stel mezelf heel vaak de vraag: waarom is dit zo en kan het niet beter? Ik krijg regelmatig aovposten op mijn bureau waar nog provisie op zit. Dan vraag ik me af: moeten we dit nog willen met z’n allen? Ons imago gaat langzaam weer de goede kant op, maar mensen blijven kritisch. Dat komt ergens vandaan. Eigenlijk zouden deze polissen allemaal proactief provisievrij gemaakt moeten worden. Ik werk zelf uitsluitend met serviceabonnementen omdat de klant prijs-transparantie verdient.

‘Is dit werkelijk in belang van de klant?’

5. Hoe werk je het liefst samen met aanbieders?

Volledige onafhankelijkheid is de basis van mijn dienstverlening. De afwezigheid van een productieverplichting is dus essentieel. Daarnaast helpt een goede bereikbaarheid mij enorm bij het adequaat helpen van de klant. De korte lijnen en het actief meedenken van de vaste sparringpartners bij de aanbieders, ervaar ik als een groot goed. De focus op ontzorging binnen het bedrijf maakt dat het uitbesteden van de uitvoering van oplossingen of beheer niet aan de orde is.

6. Wat is je mooiste klantervaring?

Ik ben geneigd een voorbeeld te geven waarin ik een klant heb gered uit een schijnbaar onoplosbare finan-ciële situatie. Maar zo groot hoeft het voor mij helemaal niet. Voor mij zijn de mooiste ervaringen wanneer ik klanten positief kan verrassen. Als ik in het weekend via Whatsapp een vraag van een klant zie binnenkomen, met daarin de opmerking: ‘Ik verwacht geen antwoord voor maandag’, dan vind ik het mooi om juist een snelle reactie te geven. Die snelheid en laagdrempeligheid zie ik als kansen bij het nastreven van een hoge servicegraad en ik merk dat klanten het enorm waarderen. Het geeft ze het gevoel samen met een sparringpartner te werken aan hun lopende financiële vraagstuk.

7. Ken je iemand in de financiële sector die je in de schijnwerpers wil zetten?

Fred de Jong. Ik waardeer het dat hij zijn nek durft uit te steken als het gaat om provisie als beloning. Hij is de kritische noot en ik mag graag zijn opinie lezen.

8. Wat heeft de financiële sector geleerd van de crisis?

Hebben we echt wat geleerd of zijn we gedwongen dingen anders te doen? Ik zie toch nog steeds veel dingen die voor de crisis ook gebeurden. Klanten melden zich hier met de vraag hoeveel ze kunnen lenen. Het komt nog regelmatig voor dat een andere adviseur eerder tot een andere hypotheeksom is gekomen dan ik op dat moment. In één geval zelfs 30 procent meer. Daar bleek de studieschuld bijvoorbeeld niet meegenomen omdat die terugbetaald kon worden met een variabele winstbonus bij de werkgever. Dat kan, maar is dit werkelijk in het belang van de klant? In zo’n geval wil ik deze behoeden voor vervelende gevolgen in de toekomst. Ook als me dat dus een hypotheekadvies minder oplevert.

9. Wat wens je de financiële sector toe?

Ik denk dat de sector gebaat zou zijn bij meer pro-activiteit, zodat de dienstverlening nog beter afgestemd kan worden op de klantbehoefte. Het advies vooropstellen en daarna pas de oplossing kiezen. Als dat gecombineerd wordt met out-of-the-boxdenken, dan zijn we als sector in staat om het verschil te maken. Stel dat ik met pech stilval langs de snelweg sta, hoe mooi zou het dan zijn om via een app -misschien wel de BlaBlaCarapp – een oproep te doen aan automobilisten die naar dezelfde plaats onderweg zijn of ik mee kan rijden, al dan niet tegen een vergoeding? Een verzekeringsmaatschappij zou in de voorhoede mede vorm kunnen geven aan zo’n ontwikkeling.

Bron: VVP – Het beste wat ik voor jou kan doen 
Tekst: Willem Vreeswijk

Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen

Roger Hagen

WONINGKOPERS MOETEN STEEDS SNELLER KNOOP DOORHAKKEN

Woningzoekers hebben nog niet eerder zo weinig tijd gehad om te beslissen. In het tweede kwartaal van dit jaar stonden woningen gemiddeld slechts zes weken te koop voordat ze werden verkocht. Dat blijkt uit de twaalf regiorapportages ‘Sprekende Cijfers Woningmarkten Q2 2019’ die vastgoedonderzoeksbureau Dynamis vandaag heeft gepubliceerd. Vooral buiten de grote steden worden woningen steeds sneller verkocht.

Lees meer
Roger Hagen

Adviseurs wijzen lang niet altijd op scenario scheiden bij woningaankoop

Tachtig procent van de gescheiden Nederlanders hield geen rekening met de mogelijkheid van een scheiding of relatiebeëindiging bij het afsluiten van een hypotheek. Het komt vaak voor dat de adviseur niet op het scenario scheiden wijst bij aankoop van een woning. Dit blijkt uit onderzoek van Munt Hypotheken in samenwerking met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) onder ruim 1000 gescheiden Nederlanders die ten tijden van hun scheiding woonachtig waren in een koopwoning.

Lees meer
Roger Hagen

Top vijf autoschades – Lakschade vaak stilgehouden

Twee op de drie Nederlanders hebben weleens schade veroorzaakt aan een andere auto, meldt Allsecur na onderzoek. Maar schade aan andermans auto wordt niet altijd eerlijk gemeld: de helft vindt een krasje geen reden om een briefje achter de ruitenwisser te steken.

Lees meer